دفاعیه کارشناسی ارشد (راه و ترابری) مطالعه‌ی کیفی آثار کووید-۱۹ بر رفتار سفر دانشجویان (مطالعه‌ی موردی دانشجویان دانشگاه خوارزمی)

 | تاریخ ارسال: 1402/11/27 | 
دانشجو: آقای حامد رضائی
استاد راهنما: دکتر محسن فلاح زواره
زمان: شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت: ۱۵:۳۰
مکان: دانشکده فنی و مهندسی در کرج
چکیده:
هدف: هدف این مطالعه بررسی آثار کووید-۱۹ بر تولید سفر و انتخاب شیوه حمل و نقل دانشجویان پس از شیوع این ویروس می‌باشد. روش‌شناسی پژوهش: جهت انجام پژوهش از رویکرد کیفی با استفاده از ۳۴ مصاحبه‌ی نیمه ساختار و از تحلیل محتوای جهت دار جهت تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته‌ها: یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان می‌دهد با شروع کووید-۱۹، هنگامی که محدودیت های اعمال شده توسط دولت و درک خطر در بالاترین سطح خودش قرار داشت، تولید سفر دانشجویان به شدت کاهش یافته و نگرش دانشجویان نسبت به حمل و نقل عمومی نسبت به دوران پیش از کووید-۱۹ بسیار منفی شده است. اولویت هایی چون زمان سفر، هزینه و... که پیش از شیوع این ویروس بر انتخاب شیوه حمل و نقل تاثیر بسزایی داشته اند با شیوع این ویروس اهمیت کمتری پیدا کرده است و اولویت های مرتبط با پیشگیری از ابتلاء به این ویروس اهمیت ویژه ای در انتخاب شیوه حمل و نقل پیدا کردند و این عوامل موجب شده است تا استفاده از حمل و نقل عمومی به پایین ترین حد خود در مقایسه با دوران پیش از کووید-۱۹ برسد. به مرور زمان با کاهش محدودیت ها،خستگی از شرایط موجود، کاهش درک خطرابتلاء به دلایل مختلف همچون واکسیناسیون، کاهش آمار ابتلاء و مرگ و میر و تجربه ابتلاء با شدت عواقب خفیف، تولید سفر دانشجویان افزایش یافته و برخی از دانشجویان با توجه به مجازی بودن دانشگاه ها مشغول به کار شدند. با این وجود گرایش بیشتر به استفاده از خدمات آنلاین، انزوا و شکل گیری عادت های رفتاری ناشی از فاصله گذاری باعث تولید سفر کمتر دانشجویان در مقایسه با دوران پیش از شیوع این ویروس شده است که در دوران پس از بازگشایی دانشگاه‌ها نیز آثار آن بر رفتار سفر برخی دانشجویان قابل مشاهده است. همزمان با افزایش تولید سفر، استفاده از حمل و نقل عمومی نیز به مرور زمان درمیان دانشجویان افزایش پیدا کرده و در دوران بازگشایی دانشگاه ها عموم دانشجویان به استفاده مجدد از حمل و نقل عمومی روی آورده اند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان می‌دهد آثار کووید-۱۹ بر تولید سفر دانشجویان همچنان در دوران بازگشایی دانشگاه ها مشهود است. اما در انتخاب شیوه حمل و نقل، دانشجویان به استفاده از شیوه های حمل و نقلی که پیش از کووید-۱۹ از آن استفاده می‌کردند روی آورده اند.
کلیدواژه‌ها: رفتار سفر، تولید سفر، انتخاب شیوه حمل و نقل،کووید-۱۹، پژوهش کیفی



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 238 بار   |   دفعات چاپ: 27 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر