جلسه بازدید رئیس اداره کنسولی، اداره کل دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه خوارزمی

 | تاریخ ارسال: 1401/10/3 | 
به منظور ارزیابی از عملکرد، توانمندی‌ها و میزان بهره‌وری اداره جذب دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه خوارزمی جلسه‌ای در تاریخ ۱۴۰۱/۷/۲۲ با حضور جناب آقای دکتر فرید رحیمی نداف، رئیس اداره کنسولی دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان، جناب آقای دکتر امیدمهدی عبادتی، مدیر مرکز همکاری‌‌‌­های علمی بین‌المللی، آقای امیرحسین رضی کارشناس امور کنسولی سازمان امور دانشجویان، و کارکنان اداره جذب دانشجویان غیر ایرانی و کارکنان اداره توسعه همکاری های بین‌المللی دانشگاه خوارزمی برگزار گردید.
دکتر رحیمی در ابتدای جلسه بر اهمیت جریان کار ستادی و تقویت آن خصوصا در استان‌هایی که به لحاظ جغرافیایی فاصله دارند تاکید کردند و افزودند با این کار می توانیم نظام‌بخشی و نظم‌دهی بهتری نسبت به مسائل پیش رو داشته باشیم. وی در ادامه گفت در طول سال‌های اخیر توانسته‌ایم به دستاورد های موثری در زمینه جذب دانشجویان بین‌المللی و همچنین سهولت در روند پذیرش و اقامت آنها برسیم.
دکتر عبادتی در ادامه ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از دکتر رحیمی در رابطه با ساز و کار استاندارد امور کنسولی در خارج از کشور و مشکلات مربوط به امور کنسولی در داخل کشور بیان کرد در تمامی کشورهای جهان استانداردهایی در امور کنسولی و اقامت و دریافت ویزا وجود دارد که از آنها می‌توان به عنوان نمونه موفق الگوبرداری کرد. اما درکشور ما امور کنسولی و دریافت ویزا برای دانشجویان به سازمان امور دانشجویان و دانشگاه‌ها داده شده که این موضوع اساسا مربوط به پلیس مهاجرت در هر کشور است.
دکتر عبادتی اضافه کرد استاندارد گرفتن ویزا برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند به این صورت است که دانشجو در ابتدا از دانشگاه مقصد پذیرش گرفته و بعد از آن با مدارکی که توسط امور کنسولی مشخص می‌شود به سفارت مراجعه می‌کند و در صورت نداشتن مشکل کلیه بررسی و تاییدها در همان مرحله انجام و متقاضی عازم آن کشور می‌شود و ویزای ورود به آن کشور را دریافت می‌کنند. اما در کشور ما شرایط به گونه‌ای است که دانشجو در ابتدا مجوز ورود یک ماهه پیدا می‌کند و بعد از آن تا صدور اقامت پاسپورت دانشجو در اداره پلیس می‌ماند و در این بازه زمانی دانشجو با انبوه مشکلانی از قبیل نداشتن حساب بانکی و سیم کارت، عدم اسکان و مشکلاتی از این دست مواجه می شود. وظیفه دانشگاه آموزش و فراهم کردن شرایط آموزشی-پژوهشی و کارآفرینی عالی و رفاهی برای دانشجویان پذیرش شده است و محول کردن امورات کنسولی دانشجوهای بین الملل، خارج از وظایف دانشگاه و شانه خالی کردن مسئولین مربوطه از انجام وظایف خود است.
 وی همچنین خاطر نشان کرد درگذشته این فرایند اشتباه انجام شده و توسعه پیدا کرده اما باید نسبت به اصلاح و بهبود روند آن تمام تلاش خود را انجام دهیم. به همین منظور نمونه پروپوزالی را به وزارت محترم عتف ارائه نمودیم و در آن عملکرد اصلاحی و روند درست را به آنها پیشنهاد دادیم اما تاکنون پس از گذشت چندین ماه پاسخی در این خصوص دریافت ننمودیم. در ادامه دکتر عبادتی اضافه کردند یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که در فرایند و زمان‌بندی بلامانع‌ها تا صدور ویزا هیچ بازه زمانی مشخصی وجود ندارد و در طول این مدت وضعیت و روند آن مشخص نیست.
دکتر رحیمی ضمن اعلام نظر مثبت خود با دیدگاههای و فرایند استاندارد مدیر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه، اظهار نمودند، در گذشته تصمیم بر این بوده که دانشجو خارج از فضای دانشگاه نباشد و امور کنسولی خود را نیز در دانشگاه‌ها انجام دهد. در صحت این مساله شکی نیست که امورات کنسولی دانشجویان بین‌الملل از وظایف پلیس مهاجرت است.
وی در ادامه افزود در همایشی که چندی پیش در مشهد برگزار شد طرحی تحت عنوان تقویم کنسولی ارائه کردیم. در این طرح دانشگاه‌ها موظف‌اند طبق تاریخ مشخص شده درخواست‌های خود را ارسال کنند. اگر تاریخ درخواست‌ها از مهلت قانونی گذشت ویزاها پذیرفته خواهد شد اما تاییدات آنها به ترم بعد موکول خواهد شد. امیدواریم در یک ماه آینده بتوانیم این طرح را اجرا و ابلاغ کنیم.
در پایان جلسه ضمن تشکر متقابل از برگزاری این جلسه و شنیدن مسائل دانشگاهها از نزدیک که چند ماه می‌باشد که اداره کنسولی سازمان دانشجویان شروع نموده است، بازدیدی از اداره جذب دانشجویان خارجی (جذب و کنسولی)، نیز به عمل آمد.

 

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 4599 بار   |   دفعات چاپ: 203 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر